بنی اسرائیل در قرآن و کتاب کافی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده الهیات
- نویسنده مهدیه دایمی
- استاد راهنما علیرضا فخاری محمد شعبان پور
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1394
چکیده
بنی اسرائیل نام قومی است که در آیات مختلف قرآن مطالبی درباره آن ها بیان شده است. هرچند این عنوان بیشتر برای پیروان آیین حضرت موسی (ع) و دین یهود به کار می رود اما این قوم از زمان حضرت یعقوب (ع) شکل گرفت و در دوره های بعد هم وجود داشتند به گونه ای که حدود یک چهارم از آیاتی که در آن ها واژه بنی اسرائیل آمده درباره افرادی از این قوم است که در زمان پیامبر اسلام (ص) زندگی می کردند. به گفته قرآن خداوند قوم بنی اسرائیل را بر سایرین "تفضیل" داد. ظاهراً این تفضیل به جهت نعمت های خاص خداوند نسبت به آن ها بود که چه در عصر خود آن ها و چه در تمام اعصار بعد منحصر به این قوم بوده است که از جمله آن ها می توان به عبور آن ها از دریا، جوشیدن آب از سنگ، زندگی دوباره بعد از مرگ و ... اشاره کرد. هرچند که این قوم نه تنها شکرگذار این نعمت ها نبودند بلکه با گناهان بسیار زمینه ساز نزول غضب الهی بر خود شدند. علت گناهانی که بنی اسرائیل مرتکب شدند، روحیات و صفات خاص آن ها بود. این قوم گروهی دنیا دوست و هواپرست بودند و به دلیل این ویژگی ها بود که هرگاه مطلبی را مخالف با خواسته های خود می دیدند در مقابل آن عکس العمل نشان می دادند و حتی از کشتن پیامبران نیز ابایی نداشتند تا جایی که در قرآن به عنوان گروهی پیامبر کش معرفی شدند. از آنجا که پیامبران بسیاری بین بنی اسرائیل مبعوث شدند، نوع برخورد و رفتار این قوم با پیامبران نیز مسئله ای دیگر است که در آیات مختلف قرآن به آن پرداخته شده است و در اکثر موارد به دلیل رفتار های ناپسندی که در قبال آن ها داشتند، مورد مذمت قرار گرفتند. هرچند که با توجه به روحیه و صفات خاص بنی اسرائیل د رفتار آن ها با پیامبران مختلف نیز در اکثر موارد نکوهیده است. گناهان بنی اسرائیل، عواقبی را هم برای آن ها در پی داشت که بعضی از آن ها در این دنیا بر آن ها وارد شد و بعضی دیگر مربوط به آخرت است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی اخلاق بنی اسرائیل در قرآن و تورات
قرآن بیش از هر قومی به بیان سرگذشت قوم یهود یا بنی اسرائیل از زوایای مختلف پرداخته است. معیار قرآن در پرداختن به سرگذشت پیشینیان، عبرتآموزی به آیندگان و اصلاح رفتار آنان است، معیاری که در همه داستانهای قرآنی دیده میشود. با توجه به اهتمام فراوان قرآن به داستان بنی اسرائیل این سؤال مطرح میشود که آنان چه ویژگیهای اخلاقی داشتهاند که اینهمه مورد توجه قرآن قرار گرفتهاند؟ در همین حال آیا این و...
متن کاملبررسی تطبیقی اخلاق بنی اسرائیل در قرآن و تورات
قرآن بیش از هر قومی به بیان سرگذشت قوم یهود یا بنی اسرائیل از زوایای مختلف پرداخته است. معیار قرآن در پرداختن به سرگذشت پیشینیان، عبرتآموزی به آیندگان و اصلاح رفتار آنان است، معیاری که در همه داستانهای قرآنی دیده میشود. با توجه به اهتمام فراوان قرآن به داستان بنی اسرائیل این سؤال مطرح میشود که آنان چه ویژگیهای اخلاقی داشتهاند که اینهمه مورد توجه قرآن قرار گرفتهاند؟ در همین حال آیا این و...
متن کاملبررسی و ارزیابی حدیث کمیت آیات قرآن در کتاب کافی
In a tradition in the book of Al-Kafi, the number of the verses of the holy Quran has been claimed to be seventeen thousand. The tradition has always been studied by Shi'a Quran-researchers, and used by opponents, especially Wahhabites, to invade Shia in general, and the author of the book, the late Koleyni, in particular. The validity of Al-Kafi and the authenticity of the tradition make it di...
متن کاملتأملی در شرایط قاضی بر اساس آیات قرآن کریم و روایات باب قضاء کتاب شریف کافی
در این پژوهش، شرایط لازم از نظر ایمان، تقوا، علم و اجتهاد قاضی برای نشستن بر مسند قضاوت در حکومت اسلامی، با استفاده از آیات قرآن کریم و روایت معصومان(ع) که در کتاب کافی بازتاب یافته، تبیین شدهاست. بر اساس آیات قرآن کریم، تحقق چهار ویژگی مهم «ایمان»، «علم»، «عدالت» و «تقوا» برای یک قاضی ضروری است. از میان این ویژگیها، علم قاضی مورد توجه فقها بودهاست و دو دیدگاه لزوم اجتهاد و عدم لزوم آن طرح ش...
متن کاملبنی اسرائیل زمان حضرت موسی (ع) از زبان قرآن
رساله حاضر با عنوان بنی اسرائیل زمان موسی از زبان قرآن تدوین گردیده دارای یک مقدمه و پنج فصل و یک خاتمه است در فصل اول آن کلیات و مفاهیم قرار گرفته است که شامل تعریف موضوع، فرضیات، واژگان کلیدی،پیشینه تحقیق و غیره است . فصل دوم که در مورد بنی اسرائیل درگذر تاریخ است،شامل تاریخ قوم بنی اسرائیل،زندگی نامه حضرت موسی، اعتقادات و اندیشه بنی اسرائیل در مورد خداوند و نژاد بنی اسرائیل است . فصل سوم...
15 صفحه اولاثربخشی نکوهش دنیاگرایی در تربیت افراد با محوریت تمثیلات کتاب کافی و قرآن کریم
تربیت قرآن کریم، انبیاء و اولیاء مبتنی بر اصل مهم انسانساز دنیاگریزی است.ائمه(ع) با نگرشی روانشناسانه و حکیمانه به دنیا، در قالب تمثیلهایی تصاویری زیبا و در عین حال هشداردهنده از آن به سالکان کوی ارائه میدهند که به راستی تحسینآمیز و تأملبرانگیز هستند. قطعاً این نوع نگرش تنها از معصومین(ع) ساخته است؛ زیرا تنها ایشان تربیتیافته مکتب الهی و صاحب سر خدایی میباشند. ائمه(ع) آنچنان دنیا را به ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده الهیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023